borders(1999)


From cover to front endpapers, body, back endpapers and back cover, this is a continuous succession of 72 photographs of horizons only. Fascinated by Hiroshi Sugimoto's world famous long exposure photographs of leaden seascapes without so much as a ripple on the surface, I wanted to make a book on the concept of the borderline between heaven and earth, and commissioned the photographer Hikaru Sasaki.
  In order to emphasize the division between the upper and lower half, the photos are all laid out with the horizon on the center line of each page. Furthermore, the photographs were trimmed at the print shop so that they all have the same magnification.
  The case is also divided right in the middle in an upper half and a lower half. This case design was inspired by the obliquely divided cases designed by Shouji Kamegai, Kyojin Onishi's novel The Myth of the Trinity, the heft and color and infinitely material feel of Tsutomu Toda's designs, and Soji Shimada's novel Atopos.
  The photograph on the case is of the concrete wall in the office. It is now covered by bookshelves and can no longer be seen.
  One of the stories in the Biographies of Divine Transcendents by the Jin Dynasty writer Ge Hong is an old Chinese legend called "Heaven in a Jar." There literally is a heaven, that is to say another world, inside that jar, and the sage Hu Gong comes and goes as he pleases between the world inside the jar and the external world. A man named Fei Zhangfang asks the sage to be brought along inside the jar, where he has a whale of a time and even receives an all-purpose amulet as a souvenir when he goes back. The big difference from Urashima Taro is that Fei's amulet truly is omnipotent and allows him to perform certain topological transformations like enlarging and shrinking the world as he likes. For this book too the image was that if you open the wall, the horizon spreads out.
  With all these things in mind, I wanted to emphasize the thinginess of the book by putting the bar code on a sticker, but had to bend to the wishes of the distributors who thought it would be problematic if the sticker fell off. Instead I decided to put a sleeve around the case.

佐々木光写真
四六判変型上製函入り64ページ(オールカラー)
定価 本体2800円+税

by Hikaru Sasaki
Hardcover with case: 64pages
Language: photograph only
Product dimensions:19×14.2×1.9cm
Price: 2800yen+tax

 

表紙から見返し、本文、裏見返し、裏表紙へと72点の水平線
ばかり撮った写真がひたすら続く写真集。写真家の杉本博司さ
んが世界各地で長時間露光で撮影した、さざ波すらないどんよ
りとした海の写真に魅せられて、天地の境界線というコンセプ
トで松田が本をつくりたくなり、佐々木さんに依頼したもの。

sankou+-5
杉本博司写真集

 写真は完全に上下に分かれるように、水平線がページのセン
ターにくるようにレイアウトしました。しかも写真の倍率はす
べて同じにしたかったので実際のトリミングは印刷所がしまし
た。
 箱も完全にセンターで2つに分かれるように上下2分割にし
ました。この箱のイメージは、箱が斜めに上下2分割する、亀
海昌次さんデザイン、大西巨人さんの『三位一体の神話』や、
本の厚さや色で限りなく物質っぽい、戸田ツトムさんデザイン、
島田荘司さんの『アトポス』 に触発されました。

sankou+-8
大西巨人『三位一体の神話』

sankou+-1-3島田荘司『アトポス』

 箱を覆う写真は事務所のコンクリート壁です。現在は本棚に
覆われてみることができません。
 中国の葛洪の『神仙傳(しんせんでん)』 に「壺中天(こ
ちゅうてん)」という話があります。文字通り壺のなかに天、
つまり新たな世界があって、壺公(ここう)という仙人が壺
の中と外をいききして楽しんでいるので、費長房という人が
仙人に頼み込んで壺のなかに一緒に入れてもらい、はてしな
く楽しい思いをして帰ってきて、おまけに万能の護符までも
らうという話です。浦島太郎と違うところはその護符は本当
に万能で、世界を伸ばしたり、縮めたり、一種のトポロジー
変換が自在にできるというものでした。本書も壁を開けると
水平線が拡がるというイメージです。
 そんなこんなで、オブジェっぽさを強調しようとバーコー
ドはシールにしようとしたのですが、はがれたら困るという
取次等の意向で残念ながらスリーブをかけることになってし
まいました。


BACKNEXT
borders(1999)
佐々木光写真
四六判変型上製函入り64ページ(オールカラー)
定価 本体2800円+税

by Hikaru Sasaki
Hardcover with case: 64pages
Language: photograph only
Product dimensions:19×14.2×1.9cm
Price: 2800yen+tax

 

表紙から見返し、本文、裏見返し、裏表紙へと72点の水平線
ばかり撮った写真がひたすら続く写真集。写真家の杉本博司さ
んが世界各地で長時間露光で撮影した、さざ波すらないどんよ
りとした海の写真に魅せられて、天地の境界線というコンセプ
トで松田が本をつくりたくなり、佐々木さんに依頼したもの。

sankou+-5
杉本博司写真集

 写真は完全に上下に分かれるように、水平線がページのセン
ターにくるようにレイアウトしました。しかも写真の倍率はす
べて同じにしたかったので実際のトリミングは印刷所がしまし
た。
 箱も完全にセンターで2つに分かれるように上下2分割にし
ました。この箱のイメージは、箱が斜めに上下2分割する、亀
海昌次さんデザイン、大西巨人さんの『三位一体の神話』や、
本の厚さや色で限りなく物質っぽい、戸田ツトムさんデザイン、
島田荘司さんの『アトポス』 に触発されました。

sankou+-8
大西巨人『三位一体の神話』

sankou+-1-3島田荘司『アトポス』

 箱を覆う写真は事務所のコンクリート壁です。現在は本棚に
覆われてみることができません。
 中国の葛洪の『神仙傳(しんせんでん)』 に「壺中天(こ
ちゅうてん)」という話があります。文字通り壺のなかに天、
つまり新たな世界があって、壺公(ここう)という仙人が壺
の中と外をいききして楽しんでいるので、費長房という人が
仙人に頼み込んで壺のなかに一緒に入れてもらい、はてしな
く楽しい思いをして帰ってきて、おまけに万能の護符までも
らうという話です。浦島太郎と違うところはその護符は本当
に万能で、世界を伸ばしたり、縮めたり、一種のトポロジー
変換が自在にできるというものでした。本書も壁を開けると
水平線が拡がるというイメージです。
 そんなこんなで、オブジェっぽさを強調しようとバーコー
ドはシールにしようとしたのですが、はがれたら困るという
取次等の意向で残念ながらスリーブをかけることになってし
まいました。


From cover to front endpapers, body, back endpapers and back cover, this is a continuous succession of 72 photographs of horizons only. Fascinated by Hiroshi Sugimoto's world famous long exposure photographs of leaden seascapes without so much as a ripple on the surface, I wanted to make a book on the concept of the borderline between heaven and earth, and commissioned the photographer Hikaru Sasaki.
  In order to emphasize the division between the upper and lower half, the photos are all laid out with the horizon on the center line of each page. Furthermore, the photographs were trimmed at the print shop so that they all have the same magnification.
  The case is also divided right in the middle in an upper half and a lower half. This case design was inspired by the obliquely divided cases designed by Shouji Kamegai, Kyojin Onishi's novel The Myth of the Trinity, the heft and color and infinitely material feel of Tsutomu Toda's designs, and Soji Shimada's novel Atopos.
  The photograph on the case is of the concrete wall in the office. It is now covered by bookshelves and can no longer be seen.
  One of the stories in the Biographies of Divine Transcendents by the Jin Dynasty writer Ge Hong is an old Chinese legend called "Heaven in a Jar." There literally is a heaven, that is to say another world, inside that jar, and the sage Hu Gong comes and goes as he pleases between the world inside the jar and the external world. A man named Fei Zhangfang asks the sage to be brought along inside the jar, where he has a whale of a time and even receives an all-purpose amulet as a souvenir when he goes back. The big difference from Urashima Taro is that Fei's amulet truly is omnipotent and allows him to perform certain topological transformations like enlarging and shrinking the world as he likes. For this book too the image was that if you open the wall, the horizon spreads out.
  With all these things in mind, I wanted to emphasize the thinginess of the book by putting the bar code on a sticker, but had to bend to the wishes of the distributors who thought it would be problematic if the sticker fell off. Instead I decided to put a sleeve around the case.




adana escort bayan adana escort
Loading